2018

cuttingthrough, 2018 (Detail)
Papier, manuell geschnitten, mehrlagig, aquarelliert
gerahmt 40 x 330 cm, Privatsammlung
//cuttingthrough, 2018 (detail)
paper, hand cut, multilayer, watercoloured,
framed 40 x 30 cm, private collection

friday night fever, 2018 (Detail)
12 Bögen Holo-Kratzpapier, im Rahmen: 100 x 70 cm
//friday night fever, 2018 (detail)
12 sheets of scratch paper, framed: 100 x 70 cm


aus der Serie:
//from the series:
behind the scene #1-4, 2018

aus der Serie:
//from the series:
all becomes curtain #1-6, 2018

Curtains are our prisoners, they feel free only when they escape out of the windows and fly in the air freely! The moment they wave in the wind like a proud flag is the best moment of their lives!
(Mehmet Murat ildan)

Der türkische Schriftsteller Mehmet Murat ildan, den Mirjam Elburn als Referenz zu ihren „textilen“ Serien „behind the scenes“ und „all becomes curtain zitiert“ (beide 2018), attestiert Vorhängen hier ein Bewusstsein, und sogar ein Bewusstsein um die Grenzen der eigenen Existenz und den Wunsch daraus auszubrechen.

Denn in unserer Welt erfüllen Textilien meist einen simplen Zweck; etwas zu verhüllen oder zu verdecken, sei es einen Körper oder einzelne Körperteile, architektonische Elemente und Öffnungen wie Wände, Fenster, Türen oder aber auch einfach Gegenstände.

Dabei tritt immer wieder die Ambivalenz von Verstecken und Zeigen, offen und verschlossen, öffentlichem und privatem Raum oder auch Blickrichtungen und Sichtblockade hervor.

(aus: Eröffnungerede von Ines Rüttinger, 2019)

//The turkish writer Mehmet Murat ildan, quoted by Mirjam Elburn as a refernce to her textile series „behind the scenes“ and „all becomes curtain“ (both 2018), acknowledges curtains a conciousness, or even more the awareness of the boundaries of their own existence and the desire to break free.

Because in our world textiles mostly serve a simple purpose; to conceal or to cover something, be it a body or individaul body parts,architectual elements or openings such as walls, windos, doors or just simple objects.

Thereby the ambivalence of hide and show, open and closed, public and private space or also lines of sight and blockage emerges again and again.

(from: opening speech by Ines Rüttinger, 2019)